Dobrý den,
rád bych vás požádal o názor ohledně mých dlouhodobějších problémů s DPF v našem starším Fordu Galaxy (rok výroby 2007, najeto 365 tisíc km).
Už zhruba dva roky máme problém s tím, že se nám ředí olej v motoru (přibývá oleje). Navíc před těmi dvěma lety jsme vyměnili DPFko za nové originální (ve značkovém servisu), to tam vydrželo rok a odešlo (prasklo), loni jsme měnili za neoriginální v neznačkovém servisu (protože značkový servis prostě jen doporučil další výměnu DPF) plus se čistil katalyzátor, ale problémy se opakují a aktuálně zas značkový servis (jiný) chce měnit DPFko (po devíti měsících a nějakých 15 tisících km).
Přijde mi to, že všichni dost střílí naslepo a rozhodnul jsem se, že chci trošku vidět do toho, co se v tom autě děje.
Koupil jsem si OBD2 adaptér a pomocí ForScanu už asi měsíc loguju všechny cesty (no, všechny úplně ne, manželka nemá takovou disciplínu :-/... ale naprostou většinu) - všechny parametry, co se logovat dají.
Takže jsem zachytil i několik regenerací DPF (proběhly po 302 km, 76 km a 168 km, což mi přijde samo o sobě dost brzy na to, že je tam (sice neoriginální, ale značkové) DPFko, které má za sebou jen zhruba 15 tisíc km) a všimnul jsem si jedné podivné věci - teplota před oxidačním katalyzátorem je vždycky v každé situaci vyšší než za ním (když si odmyslím časové zpoždění).
A to jak v běžném provozu (tam to je takto v pořádku, výfukové plyny samozřejmě směrem od motoru chladnou), tak ovšem i při regeneraci DPF.
Mám za to, že ten oxidační katalyzátor je tam do značné míry právě z toho důvodu, aby při regeneraci DPF zvýšil teplotu spalin tím, že na něm "shoří" přebytečná nafta, o kterou řídící jednotka zvýší vstřikování při regeneraci...
Přiložil jsem tři grafy, které zachycují tři cesty, při kterých proběhla regenerace DPF - regeneraci je možné poznat podle zvýšených konstantních otáček ventilátoru (95% po dobu regenerace), na grafu jde o béžovou čáru; zelenou čarou je teplota výfukových plynů za turbem (zřejmě), červenou čarou teplota za katalyzátorem.
Ona se ta teplota za katalyzátorem při regeneraci tedy jednoznačně zvýší (i když bych si myslel, že by ji měla řídící jednotka držet nad 640 °C), ale je mi podezřelé, že ta teplota za katalyzátorem je i při regeneraci nižší před ním.
A tak mám podezření na to, jestli ten katalyzátor není nefunkční. Ono musím se přiznat, že jednu dobu jsme kvůli úspoře jezdili do neznačkového servisu a nedá se vyloučit, že tam dávali nevhodný olej a katalyzátor se tím poškodil... a nebo má prostě i jenom hodně za sebou, přeci jenom je tam určitě od výroby a 365 tisíc km zas není tak málo.
A říkám si, jestli řídící jednotka ve snaze zvýšit teplotu DPF není nucená vstřikovat tam té nafty výrazně víc než by bylo jinak s funkčním katalyzátorem nutné a tím pádem se pak víc té nafty dostává do oleje...
Je to možné nebo je to úplně špatná úvaha?
Má smysl ten katalyzátor měnit (poslal jsem grafy i do servisu a poslal odkaz na youtube video, kde je ukázáno, jak funkci oxidačního katalyzátoru ověřit, ale na nějaké testování se netvářili a navrhli výměnu DPFka)?
Moc dopředu děkuji za každý názor...