Tak jsem se dostal k opravě svého občas klokotajícího a jinak stávkujícího elektrického přídavného čerpadla.
Vím,že je to tady či na německém fóru už popsané,ale zjistil jsem,že oprava jde i bez docela zbytečné demontáže přívodních hadic chladící kapaliny a trubek s naftou...
Takže obrnit se nervy a do toho!!
Nejdříve samozřejmě sundáme kryt motoru,kryt baterie..já si sundal i pěnový kryt motoru a uzřel ten humus 8) no a pak i kryt prostoru motorku stěračů a vzduchového kabinového filtru...(vyšroubovat tři šrouby vel. 10,které jsou osazeny na koncích tohoto krytu zhora a jeden uprostřed zespoda od motoru...pozor,kryt se musí vyndavat obezřetně a natáčet,jinak si člověk může i něco urvat-kryt je tam dost natěsno a je dobré si nadzvedávat plastový kryt pod předním sklem,hlavně vlevo.
A již samotná akce s názvem čerpadlo:
Nejprve sundat konektor z čerpadla-je tam pojistná pacička-docela silou se musí stlačit,já páčil minišroubovákem.
Dále golou s dlooouhým nástavcem povolit dva šrouby velikosti 10,odšroubovat a chytit tak,aby nespadly někam do motorového prostoru.Tím máme uvolněný držák čerpadla.
btw: Mám pocit,že by to možná šlo i bez odmontování držáku...že by snad stačilo jen odpojit elektrický konektor od čerpadla a čerpadlo pak vysunout pouze ze dvou gumových objímek směrem doleva z uložení...nevím,nezkoušel jsem
..no nic..pokračujeme
Obrázek držáku čerpadla:
By
bondik
Šrouby po odstranění držáku:
By
bondik
Poloha čerpadla po provlíknutí pod trubkami s naftou:
Dá se to pro lepší práci zafixovat například hadrem,jinak má čerpadlo tendenci stále se varcet do původní polohy,kam ho tlačí hadice s vodou.
By
bondik
Tak takhle to vypadalo po chvilce snažení se šroubovákem,kterým jsem odehnul pacičky,které spojují-jistí plastový díl s uhlíky a kovový plášť čerpadla:
By
bondik
Tělo čerpadla po vyčištění:
Je dobré zevnitř plášť lehce stříknout WD40 či jinak máznout.Při zpětné montáži-zasunování plastového dílu s uhlíky,kdy vám jde o sekundy,je každé zadrhnutí na zabití
Jde o to,aby jste to tam narvali a zároveň měli funkční přítlak pružinek na uhlíky = na komutátor,musíte díl do těla čerpadla vsadit již s nasazenými pružinkami a zároveň vám nesmí uhlíky stát v cestě komutátoru.Jak tady už někdo psal,dá se to řešit i tím,že navrtáte plastový díl pod uhlíky a pak je fixujete drátkem či jinak.A nebo,jak tady také už někdo psal,se dá přímo na uhlík a okolí kápnout voda,strčit to celé do mrazáku,nechat zmrazit a po vyndání nasadit na zmrzlé,fixlé uhlíky pružinky a hurá s tím rychle do těla čerpadla.V Německu na to mražení mají mrazící spreje 8) - u nás už také k dostání.
Já to dělal na třikrát
,páč mi to nějak rychle roztávalo a vždy byly uhlíky během chvilky vystřelené doprostřed
.
Nakonec na třetí pokus to tam vlítlo jak po másle.Předtím jsem ještě namazal vazelínou uložení osičky-je sice měděné-samomazné,ale jistota je jistota 8) .Namazal jsem také i těsnící gumičku na plastovém díle,vzhledem k lepšímu vkládání do těla čerpadla.
By
bondik
Detail na spojení originálních uhlíků na napájení z čerpadla:
Pacičky:
By
bondik
Srovnání použitých uhlíků s novými uhlíky dodanými od Menge1: http://www.eshop-rychle.cz/autosip:
Uhlíky jsem na patřičnou délku cca 11 mm zkrátil a vytvaroval obyčejným půlkulatým jemným pilníkem,žlábek jsem hodil od oka,žádné měření průměru komutátoru atd...,na komutátor si to za chvilku sedne po obroušení samo a udělá přesný žlábek
By
bondik
Závěrem bych chtěl říci,s chutí do toho a něco kolem 3000 Kč je ušetřených,které by jste dali za nové čerpadlo.Většinou se opravdu jedná jen o zhoblované uhlíky.